Bra bakade bullar är huslig(t) är jag bra.

Torsdagkväll.
Jag äter nybakade bullar. Bullar som syster beställt till imorgon. Imorgon tar min syster studenten. Det hela är helt galet och overkligt. Hon är stor nu. Bullarna är bakade och H ligger nöjd i soffan efter att ha ätit två.

Jag berättade för grannarna att jag skulle baka idag, Oj är du så huslig får man till svars då. Jo, det är jag väl, även om jag kanske inte tycker det är så husligt utan mer mest gott och ganska självklart.
När det kommer till bullbakning har jag fortfarande inte kommit fram till hur jag ska få en bra deg. Jag skyller allt på att jag inte har någon deg-knådar-maskin. I recepten står det bearbeta degen tills den släpper från kanten. Om jag skulle göra så, så blir det inte något mjöl kvar till utbakningen och bullarna bllir kompakta. Jag bakar alltså med klibbiga degar, i alla fall innan första jäsningen. Sen så ska degen bakas ut också. Tänk om jag haft en sån  där kavlingsmaskin som det finns på bagerier. Jag har kört en sån en gång. Då kavlade jag marsipan till en tårta. Det är så mycket lättare med smeter/ar. Bara att röra ihop och kladda ut i formen.
Vilken är den konstigaste maskin du kört?

För övrigt är B-uppsatsen inlämnad, opponering avklarad. Bra. Jag är bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0