Ekeby, Oland, Bruks och Mälardalens


Det här är en bild på Ekeby skola.
Här gick jag i 7 år. Från minietten till sexan. 


Jag går förtillfället i min fjärde skola. Jag går på Mälardalens högskola, om ni nu trogna läsare inte visste det. Min skolkärriär började jag i Ekeby skola. Lotten uppmanar, utmanar, oss att berätta om vår väg till lekis eller skola. Då jag inte gick på lekis, eller fritids som det hette  hos mig, annat än en enda gång dag under hela min skolgång så berättar jag om min skolväg. Fast det förståss, skola och fritids var ju i samma hus.



Det här är min skolväg.
 Från stjärna till cirkel, till rektangel, och så tillbaka, varje dag
.



Jag bodde ganska nära skolan. Pappa brukade säga att han hörde när vi hade rast, att han brukade höra skratten och skriken från skolgården. Jag bodde då i huset som är markerat med stjärna. En del av er kanske tycker att det är fel, men det är för att jag flyttade till huset strax vänser om stjärnan bara ett år senare. Stjärnan var det, bär bodde jag, därifrån gick jag ner till cirkeln, som var min busshållplats. Det var en kort promenad nerför backen. Oftast var det inga problem, om det inte var i slutet på maj, då fick man akta sig för korna som kunde vara på väg ut till hagen.

Bussen plockade upp mig och jag fick åka de resterande ca 700 meterna till skolgården, som här är markerad med en rektangel. Att jag fick åka buss berodde på en sak. Det var att den där vägen med bro över ån är privat. Den är alltså inte allmän. Men pappa sa att de fick åka där, om alla barnen på Tånga fick åka med gratis. Så vi åkte buss, både dit och hem.

När det var dags för högstadiet och gymnasiet var jag tvyngen att åka buss mycket längre än vad den närmaste vägen till skolan var. Under högstadiet fick jag åka buss 30  min i stället för de ca 15 som det tog med bil. Under gymnasiet fick jag åka buss i 60 min, istället för de 20 min det tog med bil, 25 med moped eller 45 min att cykla.

Hur tog du dig till skolan?

För övrigt är det gott med glass. Magnum afterdinner är det nu som gäller!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Det är faktiskt 1 km till skolan.

2009-02-03 @ 15:31:40
Postat av: Misswar

När vi mätte med bilen en gång, pappa och jag, var det 900 m från verkstan till korsningen vid röda huset. Men ja, kanske jag tagit i lite i underkant. Men sååååå låångt det är det inte.

2009-02-03 @ 19:51:21
URL: http://misswar.blogg.se/
Postat av: Annika

Klart du får en sykurs, vännen! Och kaffe ingår förstås i avgiften som är fri! Maskinen tar ca 30 sek att värma upp, så när jag hör dina steg på trappan så... Välkommen!

Och förresten så har jag läst 19,5 böcker... Fast en hel del annat också.

Kram!

2009-02-04 @ 21:08:53
URL: http://annikaskreativasida.wordpress.com
Postat av: tomas

okej har faktiskt haft 3st 142 145 244 detta var innan jag var 20

2009-02-06 @ 15:47:52
Postat av: Anonym

Du är välkommen på kalas på lördag! :) Ses då. Kramkram

2009-02-08 @ 16:54:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0