Pasta Carbonara- så säger jag

Favorit. Enkelt och Lätt att variera. Är inte det grundstoplarna i bra matlagning? Något som jag ofta gör i mitt lilla kök är mammas variant av Pasta Carbonara. Jag har ett grundrecept i mitt huvud som jag utgår ifrån och sen varierar jag det i alla möjliga former.

Koka pasta. Under tiden pastan kokar så stek bacon och klipp den i bitar och riv en bit ost.  Häll av pastavattnet. Blanda ner en äggula och  den rivna osten i den varma pastan. Vänd ner bacon. Avsluta med att salta och peppra.

Andra varianter:
Skölj inte av pastan, då svalnar den och ägget koagulerar inte och osten smälter ej
Använd färdig tärnad bacon och färdigriven ost. Det det är lite bevkämare.
Använd ett helt ägg istället för bara äggulan.
Använd skinka eller någon slags korv i stället för bacon.
Använd mycket svartpeppar för den goda smakens skull.
Majs, paprika champinjoner går jättebra att bland ner. 
Det går att använda mjölk/matlagninsgrädde//kräm fräsch istället för eller tillsammans med.

Ett grundrecept som min mamma lärt mig och som jag har lärt ut till en del av mina vänner. Gott och enkelt!

Kommentarer
Postat av: Veronica

svar: hehe ja, de är väl så. Och då gillar jag nog mer de tidiga mornarna än sena eftermiddagr;) Och den där pastan lät inte dum du! :P
kanske man ska ta och prova! :P

2007-10-01 @ 16:57:49
URL: http://vervenhag.blogg.se
Postat av: Frida

klart värt att prova!

2007-10-01 @ 19:10:16
URL: http://misswar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0