Grupparbete

I nuvarande kursen Informationsdesign i teori och praktik, håller vi nu på med ett grupparbete. Med en liten risk att det bara är jag som tycker så, så står jag fast vid min åsikt att den instution där tre av utbildningarna handlar om informationsdesign, är de väldigt dåliga på att informera själva.

Som nu tillexempel. Vi ska göra en gruppuppgift som handlar om att förbättra oanvändbara, eller mindre bra användbara produkter till bra produkter. Allt ska sedan bli en utställning torsdagen den 8 november. Till på köpet så ska det vara inom ämnet sjuk- och hälsovård. Japp, så vi körde igång av bara farten. Vi fick en idé och vi utvecklade den. En produkt. Men sen.

Sen diskuterade vi den med vår föreläsare och han gillade inte vår idé. Industridesgin sa han. Jaha, men var det informationsdesign vi skulle göra eller var det en utställning om oanvändbara produkter tänkte jag frågande. Naturligtvis vill han att det ska vara både och. Vi ska alltså, på världens användbarhets dag presentera ett förslag på användbar informationsdesign. Men är det inte det informationsdesing är? Att vara användbar? Annars så är det väl inte informationsdesign, utan bara information?

Jag kan ha förstått allting väldigt fel och som vanligt så drar jag det ut till sin spets. Men man kunde väl åtminstonde få begära att lektorer och doktorander i ämnet informationsdesign är bra på att informera om hur man ska göra en uppgift och vad den går ut på.

Eller är det för mycket begärt?

Kommentarer
Postat av: Ewa

Nope, inte för mycket begärt! Men vi får se det positiva i det: vi lär oss av andras misstag och blir själva desto bättre på att informera! :)

2007-11-05 @ 23:27:25
URL: http://ewaeliza.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0