Hund och Facebook

Jag brukar ha hyfsad koll på vädret, vad det ska bli för väder. Nåt som jag lärt mig hemifrån.

Men senaste dagarna har jag bara tittat på OS. Bara brytt mig om OS-rapporteringen. Bott i en bubbla.
Gissa om jag blev förvånad idag när jag klev ut och det var fullt med snö ute. Ja, ny snö alltså, så snö som inte fanns där igår.

Då går det inte att gå en normal promenad med dogge. Han varken hör eller ser sin matte. Det enda som gäller är spåren i snön. Spåra spåra spåra.


Jag funderar på det där med Facebook. Jag undrar, vem är den person du har mest kontkat med via Facebook?
Vilken är facebooks största fördel? Utnyttjar du den?

För övrigt
bakade jag kakor igår. Mjölkfria.


Kommentarer
Postat av: Anthony Santinelli

Jag har nog mest kontakt med en vän som jag sällan träffar i verkliga livet - eftersom vi bor en bit bort från varandra och egentligen inte är så "bra" vänner. Alltså, jag tror inte vi skulle umgås så mycket, men vi har en del värderingar och åsikter som vi ventilerar.



Jag har använt många andra sociala medier tidigare (även om de kanske började kallas sociala medier i och med Facebook och Twitter). I alla fall - fördelen som jag ser det är nog att kunna behålla kontakten med folk som man träffar på olika "event". Det är ofta enklare och mer "ytligt" att bli vän på ex. Facebook för att säga hej och kolla hur det är/om man ska någonstans än att ringa eller smsa runt. Med ytligt menar jag att folk tycker det är mer okej att adda folk på Facebook, än att ge ut sitt telefonummer.

2010-02-19 @ 22:50:05
Postat av: Misswar - herslef

Det här tycker jag är intressant!



Varför väljer man att upprätthålla en s. k. ytlig relation på internet via sociala medier, som man skulle låta rinna ut i sanden om den möjligheten inte hade funnits, dvs i interaktion face to face. (Ville inte använda de där sista uttrycken men vet inte hur jag skulle säga det utan att säga "verkligheten" men internet är ju lika mycket verkligheten som någonting annat. Men just du Tony, tror jag förstår.)

2010-02-19 @ 23:11:35
URL: http://misswar.blogg.se/
Postat av: Anthony Santinelli

Ytlig var nog ingen bra definition av det jag menade. En snabbare och mer enkel kontakt kanske.



Jag tillhör den skara människor som tycker det är lite "smådrygt" att prata i telefon. Alltså, det är kul med 5-10 personer, men sen blir det svårt att hålla kontakten så pass frekvent att det blir meningsfullt. Det är bra att det finns olika kanaler .



Vad gäller ex. Facebook är det enklare att veta vad folk gör, hur det står till med mera. Skulle jag ringa och fråga alla människor om samma sak så skulle det ta för mycket tid. Messenger kompletterar dessutom både för mig och många av mina vänner.



Tror många "kontakter" rinner ur sanden om man skulle fråga efter telefonnummer som man sen aldrig ringer upp, Facebook är mer som SMS. Lite mindre personligt och man tränger sig inte på lika mycket. Tror det det hänger ihop mycket med hur samhället ser ut. Man är "rädd" att störa folk och väldigt många människor låter väldigt stressade när man ringer. De man skriver till kan själva välja när de svarar.



Sen finns det ju de som har 400 kontakter på Facebook. Klart att de inte vet allt om alla dem. Jag har kanske 110 och har rensat ganska så rejält. Skulle lätt kunna ta bort 20-30 namn till - eftersom det är folk som aldrig skriver eller svarar på något jag skrivit. Läste någonstans att människan inte kan ha mer än 150 meningsfulla kontakter på Facebook och det tror jag stämmer.



Det där med att hålla i kontakter som annars hade runnit ut vet jag inte vad jag ska säga om. Det kanske är meningslöst, kanske meningsfullt. Det är väl samma sak med telefonen. Folk som flyttar skulle man aldrig ha kontakt med om inte telefonen fanns. Det är bara en annan kanal. Tror vi utvecklas av att ha kontakt med människor från andra platser - det kan bidra till ett rikare liv och andra perspektiv.



Ganska så pladdrigt, haha.



=)

2010-02-20 @ 14:13:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0