En bok blev tre böcker

Nu ska jag göra något jag aldrig gjort förrut. Jag ka blogga påett angivet bloggtema. Mymlan skriver idag om att vi ska blogga om Boken med stort B. Och efter har ha suttit och lyssnat barnboksillustratörer på radion tänkte jag att det kan jag blogga om, jag var ju redan inne i tänkte. Så, då kvarstår bara, vilken bok? 

När jag gick i fyran/femman var jag en bokslukare. I alla fall sommartid. Så har det alltid varit, och är. Jag läser dubblet så många böcker under sommaren som jag gör under resten av året. Det vill säga under sommaren hinner jag kanske två böcker, och under terminerna en bok per termin. Men då, när jag var yngre, då slukade jag Kitty-böckerna, Fem-böckerna och Tvillning-böckerna på rad. Idag är det Stockholmskildringar som gäller. Jag som aldrig varit någon fantast av Stockholm, har fastnar för PA Fogelström. Jag tror att det är för att jag gillar historia och verklighetsbaserade historier.  Många tror nog att jag är en bokslukare, men icke icke. Jag gillar att läsa. Det ger en helt annan avkoppling än att se på tv. Men jag läser så hiskeligt långsamt.... en bok tar ju flera månader att läsa ut. Men det kan också bero på att jag somnar efter ett par sidor när jag läser. Skönlitteratur läser jag i sängen, soffan, hängmattan eller stranden.

Men vilken bok är det som gett avtryck? Det finns många som jag funderar på, barnboken Pricken, eller Muffins, eller Rasmus Nalle, eller Pettsson. Eller ungdomsboken Apelsinflickan, eller Utvandrarserien, eller Hemsöborna, eller ...

Jag har valt dessa tre.
Alla goda ting är tre. Tre boktips.

1. En blomma i Afrikas öken.
Detta var den första "vuxenboken" jag läste. Det var den första bok jag plockade från mammas bokhylla, som jag gillade, och fastnade för. Den är bra. Den är stark. Och efter att ha läst den slutade jag med ungdomsböckerna.

2. Boxen

En bok om att tänka kreativt, och att tänka innanför boxen. Mycket bra. Har efter att ha läst den lärt mig tänka annorlunda. Inte tänka så inrutat, fast ändå göra det. Den är bra. En av de bästa kurslitteraturböckerna jag haft.

3. Kärlekens fem språk.
Jag har bara läst baksidan och inledningen, och första halvan av första kapitlet. Men jag gillar den. Den handlar om att förstå sin partner, och vilka kärleksspråk vi talar. Den ligger på nattduksbordet. Än har jag inte läst mer. Än lever jag på inledningen.

Vilken bok kommer du alltid ha ett minne till?

För övrigt
är det sol idag. Jag får fräknar. Jag vet inte vad jag tycker om fräknar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0