Konversationskort

Det är sådana som läggs ut på bordet för att ni, du och dina bordsgrannar ska ha någonting att diskutera, som bryter isen. Tills ni fått i er så mycket alkohol att ni kan prata på av bara farten. En del svenskar behöver sådant. För  en del räcker det med att bara vara nyfikna. De kan lätt uppfattas som påträngande.

Konversationskort. Vem kom på den idéen? Troligtvis någon från Eskilstuna. De är lite tröga i starten. Speciellt på 29 års-fikor. Då hälsas man väkommen, hittar en plats att sitta på, tills någon säger varsågod och ta fika. "Vad gott" utbrister vi, och sitter kvar på vår plats. Vem ska våga gå först? tänker alla och tittar på varandra. PKKK vågar gå först, MODIGT! Sen går alla och hämtar fika och slår sig till ro på samma trycka plats som tidigare. Knäpptyst. Gott fika det här mumlar någon till bordgrannen. Tystnad. Åter tystnad. Slurp, tugg tugg. Tystnad. Bank Bank. Någon kommer. Vem? alla blir nyfikna och vänder sig om och tittar. Aha, det var ju bara, säger alla låter det som. Trodde jag i alla fall. Men jag visste inte så jag frågade. Sen kommer de in och hälsar och då visar det sig att det var bara ett par som visste vilka det var. Det par som jag frågade visste vilka det var.

De hämtar fika. Tystnad. PKKK tittar i bokhyllan. Diskutera böcker, eller dess position i bokhyllan var en bra isbrytare. Nu börjas det prata lite här och var i soffan. Några fler dyker in i det trånga vardagsrummet. Ljudnivån och värmen börjar höjas. Att det blir varmt är ett tecken på trevnad. ( Heter det så? om man vill säga att vi har trevligt, jag vet inte men jag skriver det iaf.)

Nu börjar det bli väldigt varmt, så varmt att det är dags att gå hem. Jag har ju mycket att göra imorgon. Ska ju jobba. Och införskaffa present. Oj det kanske inte jag inte skulle skrivit här, inte idag iaf. Men hon tror någ det iaf. Hoppas på det. Om inte så blir det en överraskning. Jag avviker, och tar sällskap med A på vägen hem. Min cykelsadel var blöt. "Jag blir blöt, Jag blir blöt, Jag blir blöt " /Kråkan .


Idag var det vårsol, trots regnet, det kräver en blomma:
image34




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0