Vakteln

Jag levde tre år på Vaktlen. Tre av mina mest intressanta år så här långt. Jag levde på Vakteln våning fem i tre år. Vi flyddade dit. Alla tolv, ungefär samtidigt, bara några veckors mellanrum. Vatkeln var nybyggda studentlägenheter. Vi kom dit allihopa utan att känna varandra. De flesta av oss kom till en ny stad, utan att känna till den, utan att känna varandra.

Jag ville lära känna min grannar. Jag började hålla dörren öppen till korridoren. Den första jag träffade var N.J., även känd som 5:5. vi flyttade in samma dag. Vi sa inte mer än Hej den dagen. Sen tog det ett tag innan vi lärde känna varandra.  Vi diskuterade ofta, men hade ofta väldigt olika åsikter. Han var bosnier, precis som nästa jag träffade, 5:11 A.C. Vi har gått i parallell klasser och läst vissa kurser tillsammans, men aldrig riktigt klickat.

Jag har ett mycket tydligt minne av de två första gångerna jag träffade 5:3, det är svårt att inte minnas henne, denna underbar mäniska. Om det var inför stora eller lilla sittningen minns jag inte, men det var den gången hon hade den ljusblåa klänningen. Före eller efter det så minns jag att vi var flera som hängde i korridoren. Just hängandet i korridoren, sittandes på golvet blev vår grej. Då behövde ingen skämas över att denne inte hade städat.

5:1, M.A. tjejen som numera alltid är en vän, tog ett tag innan hon hängde med. Många gånger har jag ringt på hennes dörr, bara för att kolla om hon var hemma.
5:2 minnns jag första gången vi pratade. Vi upptäckte att vi kom från nästan samma ställe. Vi kom på att jag hade varit hemma hos hans föräldrar. Jag är lika gamal som han syster. Han bor numera i Uppsala, men är från Tuna.

Den fösta 5:6 J.T. var ekonomstuderande örebroare med öra för musik och vars flickvän hade underbart namn. Elise.
Den andra 5:6 är en tjej som hade mycket för sig, som jag tyvärr aldrig lärde känna ordentligt. Det ångrar jag. 

Lägenhet 5:7 hade tre olika hyresgäster under mina tre år där. Den första var sthlms-tjejen som gillade allt som var nyttigt. Den tredje är underbara Stålmannen, killen som diggar dansksvenska gårdshundar.

5:8 och jag vhar bott ungefär exakt lika länge på Vakteln. Stockholmskillen som idag är kär i 5:9, och har flyttat från Vakteln förra veckan.

I lägenhet 5:9 bodde först en kille som man mest såg gå en trappa ner. Hon som bodde där nyss, var en härlig textare men som funderar på något nytt.

5:10 är killen som gillar party och kläder och inte tror på mig när jag säger att basen hörs in i min lägenhet för än han sjäälv fått höra det! Umgås väldigt mycket med ya 5:3, som har många inneboende. Jag vill inte ens veta.

5:12 är veglägenheten. Efter tre år har det fortfarande inte tillagats kött där inne. Det tycker jag Kfast borde tänka på när de hyr ut den till nästa. Först bodde den bloggande italienaren där. Jag försöker fortfarande förstå mig på honom när jag läser det han skriver. Sen bodde den underbara PS där, hon som gillar mitt kaffe.

Tack alla ni för fantastiska år.
Jag är glad för dem åren jag bodde där. Jag är glad att jag flyttat. Jag är glad för alla äventyr och alla fikastunder. Det är det dags  för nu!

Kommentarer
Postat av: Palli

haha, hon som gillar ditt kaffe :P

kommer aldrig glömma det.. det var kul :D

2009-09-16 @ 20:23:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0