En bok om kommunikation

Jag tycker att kommunikation är otroligt viktigt. Om vi inte kommunicerar med varandra så kommer vi inte att förstå varandra. Om vi inte förstår varandra, hur ska vi då kunna kommunicera med varandra? Det finns många olika sätt att kommunicera. Det är ett brett begrepp.

TIdigare funderade jag över frågande (se tidigare inlägg) Nu funderar jag över ordet kärlek och älska. Två begrepp som används på otroligt många olika sätt, jag skulle vilja påstå mer än vi använder begreppet kommunicera. Vi säger att vi älskar att spela fotboll och innnebandy. Vi älskar kanelbullar. Vi älskar djur, vår hund eller katt. För att senare säga att vi älskar mamma och pappa, systrar, dotter och son, make, sambo, och vänner.

Det räcker inte med det. Vi använder även ordet för att förklara ett beteende. Vi gör det för att vi älskar varandra. "Jag gjorde det för jag älskar henne" blir en förklaring som ges till alla möjliga beteende.



Det här är tankar ur boken Kärlekens fem språk, en bok om kommunikation. Bara så att ni inte tror att det är jag som är så filosofisk.


Förövrigt så är idag en vacker höstdag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0